söndag 10 oktober 2010

Helgens arbete

I helgen har jag jobbat på att formulera fler frågor till marknadsföringen, och dessutom testat  intervjun lite på min mamma. Därefter korrigerade jag och la till lite frågor, ännu är jag inte helt nöjd men det går framåt. Dessutom har jag brainstormat lite med mina egna åsikter, för att få mer inspiration. Jag har även en liten ny idé för projektet.. Som jag inte går in på mer nu!

1 kommentar:

  1. Hej Linn!

    Jag har sett över den nya versionen av intervjuunderlag du gjort. Här följer ett par saker som kan vara värda att tänka på:

    1. Försök att hålla dig till en och samma sak under hela intervjun. Som det känns nu "spretar" det något - du vill ta reda på väldigt mycket. I grunden är detta bra men risken finns att du får oändligt med information att bearbeta. Kika på syftet och försök att begränsa frågorna något. Finns det frågor som känns upprepade eller som du kan binda samman?

    2. Det är viktigt att de du intervjuar vet vad du frågar efter. Försök därför att SJÄLV ha en tydlig bild över vad "etnisk bakgrund" och "etnicitet" betyder i just det här sammanhanget. Används begrepp som respondenterna känner igen och kännes sig bekväma med. Undvik olika begrepp, t.ex. "invandrare" och "etnisk bakgrund" - människor kanske tänker på olika saker när de hör dessa orden.

    3. Försök att inte vara ledande i dina frågor. Som intervjuare måste du ställa dig neutral och utanför situationen. Oavsett vad du tycker får inte detta spela någon roll när de intervjuade ger sina svar. Kanske kan du ha en lista med ord som du läser upp för respondenten där denna får ta ställning till om det de anser att ordet bygger på fördomar eller är kränkande.

    SvaraRadera